zaterdag 16 januari 2016

2 KLB: We toveren ons klasje om in een sneeuwklas! / Hoe voel ik me vandaag?

Lieve mama's en papa's ,

Na de vakantie was ons klasje omgetoverd in een sneeuwklas. Er lag sneeuw op de banken en er waren allerlei dieren op bezoek uit de winter.
Juf Wencke kon sneeuw maken in onze zandbak . Wij mochten er met de dieren in gaan spelen.

Wat deden we zoal?

- We leerden dat ijs kan smelten als het warm wordt.
- Het ijs is dan geen ijs meer , maar WATER.
- We schilderden met ijsblokjes in verschillende kleuren.
- en maakten een vogelhuisje voor de vogels in de winter, want als het koud wordt vinden ze straks geen eten meer.
- De kinderen leerden welke voorwerpen bij de winter horen.
- We leerden dat we ons warm aankleden in de winter. De kleuters verkleedden zich in de poppenhoek met mutsen, sjaals, handschoenen.
- leerden het liedje " Sneewwman"
-  de kleuters moesten uit een grote ijsblok een dier bevrijden. Daarvoor gebruikten ze allerlei gereedschap en gingen al timmerend aan de slag.


Woordenschat bij dit thema: de voetsporen, het scheerschuim, de ijsblok, de winter, smelten, het vogelhuisje.

Juf Wencke is even ziek geweest maar vorige week was ze gelukkig terug. 
Wij leren nu twee weken over " de gevoelens. "
  Zo konden we een blije hoed maken bij de juf: als ik deze hoed op heb , ben ik altijd vrolijk en goed gezind. Eens proberen of het werkt!!!!:-) 
Op dinsdag gingen we met de bus naar het toneel " Binnestebuiten" in Ter Vesten. Het was een leuke namiddag en een mooi toneel dat perfect paste binnen ons thema " Gevoelens" 


Wat deden we in dit thema allemaal? 

- de kinderen maakten met plasticine verschillende uitdrukkingen/ emoties. 
- ze knipten de 4 hoofdgevoelens uit tijdschriften en kleefden deze op de juiste plaats. 
- er was een memory met gezichtsuitdrukkingen van de kleuters. Welke gevoelens zijn hetzelfde?
- er waren gevoelenskaartjes en spiegels in de klas
- heel veel boekjes
- we maakten ook onze eigen stressbal met een trechter en bloem.

Woordenschat bij dit thema: de gevoelens, een emotie, woedend, de traan ,schrik hebben, het donker, een eng beest, een lachend of vrolijk gezicht, een smiley,....



Volgende week werken we nog verder rond het thema : "Hoe voel ik me vandaag? "

DAVID heeft op vrijdag zijn verjaardag gevierd in de klas, zondag is hij jarig. Alvast nog een fijne verjaardag voor David en bedankt voor de lekkere traktatie. 

Geniet nog van je dagje!!!




Groetjes en tot volgende week, 


 Juf Wencke en Juf Caroline






Welkom bij Kleuters Kallo