maandag 25 mei 2015

3KLa 112...HELP, HELP, HELP...

de allerhoogste toren staat in
BRAND BRAND BRAND !
doe 4 sprongen vooruit
doe 2 sprongen achteruit
doe 5 sprongen naar links
doe 3 sprongen naar rechts
doe 1 sprong opzij...
want de BRANDWEERWAGEN komt voorbij !
 

Met dit versje verplaatsten we ons een hele week ! Zo oefenden we goed de begrippen : vooruit, achteruit, LINKS en RECHTS én de getalbegrippen.
 
 
We bouwden een heel woordweb uit rond het thema 'BRANDWEER'. Onze woordenschat werd goed uitgebreid. Al spelend gebruikten én beleefden we onze nieuwe woordenschat : waterslang, afleg, slangentoren, sirene, noodnummer 112, radiokamer, waterspuit, ladderwagen, blauw zwaailicht, ambulancier, commandant, verpleger, perslucht, pompen, blussen,  ...
 
Met kleine spuitjes en verdunde verf werd er leuk geëxperimenteerd. Van onze 'spuitkunsten' maakten we later onze walkie-talkies.
 
Onze winkel werd de radiokamer, het poppenhuis werd de brandweerkazerne. Met de brandweerwagen reden we naar tal van interventies. Boven in de klas werd een ziekenhuis gebouwd. We trokken de echte kledij van een brandweerman aan. Van helm tot laarzen. We oefenden een afleg met een echte brandweerslang en rolde hem daarna weer keurig op. Onze fijne motoriek werd nog eens uitgedaagd. We oefenden : lussen en krullen, sprongen en rondjes. Wauw ! Wat kunnen jullie dit al goed !
We zochten de juiste LETTERS en vormden hiermee een echt 'brandweerwoord'
 
 
Met een touw als brandweerslang konden we de afstand meten van de brandweerman tot het brandend huis. We meten !!! Hoeveel slangen heb je nodig om het huis te blussen ? Kunnen we dit resultaat tekenen en daarbij het juiste cijfer schrijven ? Knap hoor !

Ook hadden we 'brandweerslangen' (touwtjes)van 1 METER in de klas. Hiermee gingen we op ontdekkingstocht. Wat is er langer, hoger, korter, kleiner dan  1 METER in de klas .
De maat van 1 METER vergeten we niet meer :
vanaf de grond tot de klink van een deur = 1 METER !
 
We speelden een gezelschapsspel met brandblusapparaten met schuim en ladders. Wie blust als eerste het huis ?

Ook werd onze ruimtelijke oriëntatie op de proef gesteld in een leuk  gezelschapsspel ! Wie komt er tijdens een ongeval ? Wat heb ik nodig bij een lekke band. We verzamelen de juiste rondjes en durven de doolhof in te gaan !
 

We probeerden onszelf om te toveren in een echte brandweerman ! We tekenden en knipten uit papier een brandweerpak, een helm, fluostrepen, laarzen en tekenden erbij wat we aan het doen zijn : wespennest bestrijden, een poes redden uit de boom, blussen,...
 
 
Samen keken we naar 'Sam, de brandweerman' , een tekenfilm vol avontuur ! Er werden heel wat spannende verhalen voorgelezen uit prentenboeken en met de kamishibai (het japans verteltheatertje).
We maakten een bewegingsverhaal waarbij we goed luisterden én iedereen kreeg een personage om uit te beelden. Leuk !
  
Ook maakten we leuke taal-en rekenspelletjes in een brandweerboekje ! Dit vonden we best al eens leuk !
 
Zo werden we dus helemaal ondergedompeld in de leefwereld van een brandweerman !
En sommigen weten écht wel al wat ze later gaan worden.... !
 
Blussende groetjes vanuit 3KLa !
Welkom bij Kleuters Kallo