zaterdag 14 mei 2016

3KLa TU TA TU TA... DE BRANDWEER komt eraan !

Moet je nu eens horen...
de allerhoogste toren staat in
BRAND BRAND BRAND !
doe 4 sprongen vooruit
doe 2 sprongen achteruit
doe 5 sprongen naar links
doe 3 sprongen naar rechts
doe 1 sprong opzij...
want de BRANDWEERWAGEN komt voorbij !

Met dit versje verplaatsten we ons een hele week ! Zo oefenden we goed de begrippen : vooruit, achteruit, LINKS en RECHTS én de getalbegrippen.
  
We bouwden een heel woordweb uit rond het thema 'BRANDWEER'. Onze woordenschat werd goed uitgebreid. Al spelend gebruikten én beleefden we onze nieuwe woordenschat : waterslang, afleg, slangentoren, sirene, noodnummer 112, radiokamer, waterspuit, ladderwagen, blauw zwaailicht, ambulancier, commandant, verpleger, perslucht, pompen, blussen,  ...
We tekenden spiralen (opgerolde brandweerslangen) met verschillende schrijfpatronen als waterstralen.  Onze fijne motoriek werd nog eens uitgedaagd. We oefenden : lussen en krullen, sprongen en rondjes. Wauw ! Wat kunnen jullie dit al goed !
Hiervan maakten we onze walkie-talkies.
 
Onze winkel werd de radiokamer, het poppenhuis werd de brandweerkazerne. Met de brandweerwagen reden we naar tal van interventies. We trokken de echte kledij van een brandweerman aan. Van helm tot laarzen. We oefenden een afleg met een echte brandweerslang en rolde hem daarna weer keurig op. 
We zochten zo vlug moegelijk juiste LETTERS en vormden hiermee een echt 'brandweerwoord'. We gebruikten de zandloper om de tijd te meten.
Met een touw als brandweerslang konden we de afstand meten van de brandweerman tot het brandend huis. We meten !!! Hoeveel slangen heb je nodig om het huis te blussen ? Kunnen we dit resultaat tekenen en daarbij het juiste cijfer schrijven ? Knap hoor !
 
We speelden een gezelschapsspel met brandweerwagens, vlammetjes, sirenes,brandblusapparaten met schuim en ladders. Wie blust als eerste het huis ? We gebruiken het plus - en minteken zoals in het eerste leerjaar ! Knap hoor !

We bouwen in spelvorm de 'allerhoogste toren'. 
Kunnen we Reno, de brandweerman,
 erop verplaatsen zodanig dat de toren niet instort ?

Ook werd onze ruimtelijke oriëntatie op de proef gesteld in een leuk  gezelschapsspel ! Wie komt er tijdens een ongeval ? Wat heb ik nodig bij een lekke band. We verzamelen de juiste rondjes en durven de doolhof in te gaan !
 
We tekenden de taken van een brandweerman : bomen zagen, wespennesten verwijderen, water wegpompen, gesloten deuren openen, vuur blussen,...
We experimenteerden met houtskool... Wat een zwarte rook ! 
Op het bewegingseiland reden we met brandweerauto's in de juiste poort van de kazerne. In de poorten konden we letters verzamelen om 'brandweerwoorden' te maken. 
 
Samen keken we naar 'Sam, de brandweerman' , een tekenfilm vol avontuur ! Er werden heel wat spannende verhalen voorgelezen uit prentenboeken en met de kamishibai (het japans verteltheatertje).
We maakten een bewegingsverhaal waarbij we goed luisterden én iedereen kreeg een personage om uit te beelden. Leuk !
  
Zo werden we dus helemaal ondergedompeld in de leefwereld van een brandweerman !
En sommigen weten écht wel al wat ze later gaan worden.... !

Volgende week gaan we alles te weten komen over 'DE MUZIKANTEN' bij juf Annelies in 3KLb. De kleuters van juf Annelies komen naar onze klas om meer te weten te komen over de brandweer !
Samen met 3KLb hebben we al even kennis gemaakt met 
de SAXOFOON !

DANK JE WEL 
mama van Lena 
voor het prachtige muzikaal moment !

HIEP HIEP HOERA !
Dehran werd 6 jaar 
en dat vierden wij !
JOEPIE !
Er werd gezongen, gedanst, 
muziek, vuurwerk gemaakt !

De troon en kroon stonden klaar !

DANK JE WEL DEHRAN 
voor de heerlijke TRAKTATIE !
Champagne, 
heerlijke aardbeientaart en 'Miniontaart' !

DONDERDAG 19 mei 
gaan we met beide kleuterklassen op bezoek 
naar de BRANDWEERKAZERNE te Melsele ! 
We vertrekken om 13.15 u !

We kijken er alvast naar uit !
Blussende groetjes vanuit 3KLa !
Welkom bij Kleuters Kallo