Vorige week was het een hele speciale week !
We deden een KLASWISSEL zoals elke donderdagnamiddag maar ... deze keer elke voormiddag gedurende één week !
Wat was het ook fijn om bij de kleuters van 3KLb te zijn !
Terwijl de kleuters van 3KLa bij juf Annelies échte muzikanten werden, oefenden de kleuters uit 3KLb om een stoere en coole brandweerman of -vrouw te worden !
Doorheen onze klas en op de speelplaats klonk het zo :
Moet je nu eens horen...
de allerhoogste toren staat in
We deden een KLASWISSEL zoals elke donderdagnamiddag maar ... deze keer elke voormiddag gedurende één week !
Wat was het ook fijn om bij de kleuters van 3KLb te zijn !
Terwijl de kleuters van 3KLa bij juf Annelies échte muzikanten werden, oefenden de kleuters uit 3KLb om een stoere en coole brandweerman of -vrouw te worden !
Doorheen onze klas en op de speelplaats klonk het zo :
Moet je nu eens horen...
de allerhoogste toren staat in
BRAND BRAND BRAND !
doe 4 sprongen vooruit
doe 2 sprongen achteruit
doe 5 sprongen naar links
doe 3 sprongen naar rechts
doe 1 sprong opzij...
want de BRANDWEERWAGEN komt voorbij !
Met dit versje verplaatsten we ons een hele week ! Zo oefenden we goed de begrippen : vooruit, achteruit, LINKS en RECHTS én de getalbegrippen.
We bouwden een heel woordweb uit rond het thema 'BRANDWEER'. Onze woordenschat werd goed uitgebreid. Al spelend gebruikten én beleefden we onze nieuwe woordenschat : waterslang, afleg, slangentoren, sirene, noodnummer 112, radiokamer, waterspuit, ladderwagen, blauw zwaailicht, ambulancier, commandant, verpleger, perslucht, pompen, blussen, ...
We tekenden spiralen (opgerolde brandweerslangen) met verschillende schrijfpatronen als waterstralen. Onze fijne motoriek werd nog eens uitgedaagd. We oefenden : lussen en krullen, sprongen en rondjes. Wauw ! Wat kunnen jullie dit al goed !
Hiervan maakten we onze walkie-talkies.
Hiervan maakten we onze walkie-talkies.
Onze winkel werd de radiokamer, het poppenhuis werd de brandweerkazerne. Met de brandweerwagen reden we naar tal van interventies. We trokken de echte kledij van een brandweerman aan. Van helm tot laarzen. We oefenden een afleg met een echte brandweerslang en rolde hem daarna weer keurig op.
We zochten zo vlug moegelijk juiste LETTERS en vormden hiermee een echt 'brandweerwoord'. We gebruikten de zandloper om de tijd te meten.
We zochten zo vlug moegelijk juiste LETTERS en vormden hiermee een echt 'brandweerwoord'. We gebruikten de zandloper om de tijd te meten.
Met een touw als brandweerslang konden we de afstand meten van de brandweerman tot het brandend huis. We meten !!! Hoeveel slangen heb je nodig om het huis te blussen ? Kunnen we dit resultaat tekenen en daarbij het juiste cijfer schrijven ? Knap hoor !
We speelden een gezelschapsspel met brandweerwagens, vlammetjes, sirenes,brandblusapparaten met schuim en ladders. Wie blust als eerste het huis ? We gebruiken het plus - en minteken zoals in het eerste leerjaar ! Knap hoor !
We bouwen in spelvorm de 'allerhoogste toren'.
Kunnen we Reno, de brandweerman,
erop verplaatsen zodanig dat de toren niet instort ?
Ook werd onze ruimtelijke oriëntatie op de proef gesteld in een leuk gezelschapsspel ! Wie komt er tijdens een ongeval ? Wat heb ik nodig bij een lekke band. We verzamelen de juiste rondjes en durven de doolhof in te gaan !
We bouwen in spelvorm de 'allerhoogste toren'.
Kunnen we Reno, de brandweerman,
erop verplaatsen zodanig dat de toren niet instort ?
Ook werd onze ruimtelijke oriëntatie op de proef gesteld in een leuk gezelschapsspel ! Wie komt er tijdens een ongeval ? Wat heb ik nodig bij een lekke band. We verzamelen de juiste rondjes en durven de doolhof in te gaan !
We tekenden de taken van een brandweerman : bomen zagen, wespennesten verwijderen, water wegpompen, gesloten deuren openen, vuur blussen,...
Op het bewegingseiland reden we met brandweerauto's in de juiste poort van de kazerne. In de poorten konden we letters verzamelen om 'brandweerwoorden' te maken.
We blusten vlammetjes met waterspuiten. Hoeveel keer moet ik spuiten ? Kijk naar het cijfer op de vlam én spuit evenveel... het vlammetje dooft !
Op het bewegingseiland reden we met brandweerauto's in de juiste poort van de kazerne. In de poorten konden we letters verzamelen om 'brandweerwoorden' te maken.
We blusten vlammetjes met waterspuiten. Hoeveel keer moet ik spuiten ? Kijk naar het cijfer op de vlam én spuit evenveel... het vlammetje dooft !
Samen keken we naar 'Sam, de brandweerman' , een tekenfilm vol avontuur ! Er werden spannende verhalen voorgelezen uit prentenboeken
Zo werden ze dus helemaal ondergedompeld in de leefwereld van een brandweerman !
En sommigen weten écht wel al wat ze later gaan worden.... !
BRANDWEERMAN of -VROUW !
DANK JE WEL
lieve kleuters uit 3KLb voor deze fijne week !
Groetjes van juf Natasja uit 3KLb
BRANDWEERMAN of -VROUW !
DANK JE WEL
lieve kleuters uit 3KLb voor deze fijne week !
Groetjes van juf Natasja uit 3KLb