Uiteraard is het nog veel te vroeg om naar de beroepskeuze van zoon of dochter te kijken,maar aan de hand van heel veel techniek en experimenteren weten onze kleuters toch al een beetje wat het werkwoord "werken" wil zeggen.
Ik heb het vooral gehad over wat mama en papa doet van werk,maar we moeten toegeven dat de meest stereotiepe voorbeelden ook de beste waren om van start te gaan met onze kleuters.
De bouwvakker en timmerman lagen voor de hand,omdat er op school nog steeds werkmannen bezig waren aan ons nieuwe kleuterblok.Het moest dan ook lukken dat ook de graafmachine bezig was met werken voor het nieuwe chirolokaal achter onze sporthal.Alles bij de hand dus!
We konden experimenteren met een papje van gips op echte grote bakstenen.
Als tweede beroep kwam de brandweerman naarvoor.
Af en toe horen wij de sirene van de brandweerwagen al eens voorbijrijden.
We weten ook dat 'vuur' heel gevaarlijk is en dat blussen met water heel wat ervaring vraagt.
Met de spuitjes water spuiten tegen patronen van vlammetjes gaf onze kleuters heel wat pret.
We keken ook naar het verhaal van Varkentje Jan als Brandweerman.
En zongen het liedje van "Hoei,hoei,wat komt daar door de straat.
We weten nu ook wat we snel moeten doen als "de grote rode knop in de klas"lawaai maakt!
Ook de bakker leek mij evident,want velen onder ons blijven iedere dag boterhammetjes eten op school.
En de bakker moet heel vroeg opstaan en heel lang kneden!
Uit ondervinding hebben we zoutdeeg gemaakt in de klas,...en kneden maar.
We hebben ook kunnen experimenteren met de bloem en hebben met broodkruimels een nieuwe textuurverf gemaakt.
We keken ook naar het verhaal van "Jules maakt een boterham".
Volgende week doen we verder met de verschillende beroepen,om zo te kunnen starten met het Thema Vaderdag.
Prettig weekend,
Juf Anja
Voor Yelina