de NOORD- en ZUIDPOOL ?
Omdat PomPom tijdens de vakantie verre reizen had gemaakt, werden we zo nieuwsgierig naar zijn avonturen op die verre, witte, koude Noord- en Zuidpool van onze AARDE.
We zochten heel wat nieuwe 'weetjes' op in boeken en filmfragmenten. Er zijn voor ons geen geheimen meer ! De ijsberen, zeehonden, walvissen, poolvos, husky's, dolfijnen,... en natuurlijk onze vrienden de pinguïns hebben we goed bestudeerd. We maakten samen een woordweb op. Elke dag tekenden we er nieuwe weetjes en woorden bij !
Met deze woorden deden we tal van leuke activiteiten !
PINGUÏN, WAK, IJSBERG, SCHUIFELEN, TUIMELEN, HOOGTIJ, IJSSCHOTS, IGLO, ESKIMO, IJSBREKER, TEMPERATUUR, VRIEZEN, SLEE, POOLDIER,..
- we tekenden een pinguïn vertrekkend van het cijfer '8'
- proefjes met water en ijs
- bevriezen van water
- temperatuur meten : het water wordt ijs in de diepvries => tijd om 'verfijsjes' te maken en daarmee te schilderen !
- iglo's tekenen met gebogen lijnen
- m.b.v. een stappenplan construeren we een pinguïn uit kosteloos materiaal
- we spelen met letters : voelen in de voeldoos : we zoeken letters tussen de 'sneeuw'. Herkennen we de beginletter van een themawoord ?
- we spelen met puzzelstukjes van pinguïns en ijs '4 op een rij'
- verschillen zoeken op prenten van de Noord- en Zuidpool
- Visspel : vissen vangen in het wak : vis het ontbrekende cijfer van de getalrij : 4 ...?... 6. Wie heeft er als eerste alle ontbrekende visjes ?
- We spelen kwartet met themaprentjes : 'Heb jij de ijsbeer die naast de iglo zit ?' We oefenen ruimtelijke begrippen.
- we meten alle meegebrachte 'pooldierknuffels' met blokken ! Tellen maar. Wie er de grootste ? Rangschik de knuffels maar !
- Het pinguïnspel kwam ook aan bod : wie brengt de meeste visjes naar mama pinguïn ? Pas op ! Onderweg kan je visjes verliezen ! (-1, -2) Of kan je er verdienen (+1, +2, +3)
- Met de meegebrachte suikerklontjes bouwden we prachtige iglo of zelfs...'iglo-appartementen' Knap hoor !
- We bevriezen kleine voorwerpen in water : wie speelt er beeldhouwer met de ijsklomp ? Wie vindt er het voorwerp ? Er werden zelfs echte iglo's uit het ijs gemaakt ! Wauwwww!
- Met de xylofoon maken we klimmende en dalende geluiden ! We klimmen of glijden van de ijsberg ! Daarna tekenen we zelf een muziekpartituur met kleurbolletjes. Wie kan het spelen ?
- Hamerspel : we tikken ijsblokken weg. Pas op ! De ijsbeer mag niet vallen ! Wie laat de ijsbeer niet vallen ?
- De wiebelende ijsberg. we gooien met de dobbelsteen en zetten evenveel pinguïns op de ijsberg. Wie laat de pinguïns als eerste vallen ?
- Een kampeertent toverden we om in een echte iglo ! Met daarbij de geschikte kledij en attributen konden we ons volledig inleven !
- We sorteren prenten bij de warme zon of de 'koude' pinguïn. Wanneer drink ik een warme chocolademelk ? Als ik het koud heb => pinguïn. Wanneer neem ik een frisse douche ? Als ik het te warm heb => zon.
-we luisterden naar fijne verhalen : 'Het lied van de blauwe pinguïn', 'De ijscobeer', ...
- Met de dobbelsteen gooien we een woord, hiermee maken we een zin. We tellen de woorden in een zin m.b.v. blokken ! Wie maakt er de langste zin ?
- Ook een leuk lied, dansje en versje over de pinguïns kwamen aan bod
- ...
Vorige week konden we genieten van een poppenkast rond veiligheid en verkeer !
Vorige dinsdag hebben we een leuke toneelvoorstelling bijgewoond ! De volgende dag reflecteerden we terug en gaven we onze eigen interpretatie weer in een knip- en kleefwerkje van vierkantjes. Vb : 'Ik maak met de vierkantjes het huis van mijnheer blauw'
Vrijdagnamiddag wandelden we naar de bibliotheek om nieuwe prentenboekjes ! Joepie !
Volgende week donderdag (21 januari) gaan we een hele dag SPORTEN te Beveren. Joepie ! Het is KLEUTERBOEMELDAG !
Het volgend thema zal heel hartverwarmend zijn ...! Is onze kikker verliefd ?????
Vele groetjes vanop de Noord- en Zuidpool !
De eskimo's uit 3KLa en juf Natasja