PLIM PLOM
PLIM PLOM PLAM
Ik breng de POST bij ieder thuis
PLIM PLOM PLAM
En een briefje hier en een kaartje daar
en een pakje hier en krantje daar
en nu ben ik helemaal klaar !
Tralalalalalalalalalalalalala....
Vorige week kregen we bezoek van Marc, de POSTBODE met zijn fiets en brieventas. We leerden heel wat nieuws...
Op het groot krijtbord maken we een 'woordweb' : onze gekende woorden werden elke dag aangevuld met nieuwe 'POSTWOORDEN' :
omslag of enveloppe - posttas of brieventas - postbus - brievenbus - tijdschrift - krant - brief - postfiets - postvliegtuig - postbromfiets - helm - stempel - postzegel - brief wegen - sorteren - postzak - duimeling - inkt - letter - cijfer - meer en minder - ...
In de klas staat een kantoor met een grote rode postbus. Het is ons postkantoor. Hier sorteren we de brieven per straat, kopen en verkopen we postzegels, kleven we postzegels en stempelen we de 'P' van postbode op de postzegels.
PLIM PLOM PLAM
Ik breng de POST bij ieder thuis
PLIM PLOM PLAM
En een briefje hier en een kaartje daar
en een pakje hier en krantje daar
en nu ben ik helemaal klaar !
Tralalalalalalalalalalalalala....
Vorige week kregen we bezoek van Marc, de POSTBODE met zijn fiets en brieventas. We leerden heel wat nieuws...
Op het groot krijtbord maken we een 'woordweb' : onze gekende woorden werden elke dag aangevuld met nieuwe 'POSTWOORDEN' :
omslag of enveloppe - posttas of brieventas - postbus - brievenbus - tijdschrift - krant - brief - postfiets - postvliegtuig - postbromfiets - helm - stempel - postzegel - brief wegen - sorteren - postzak - duimeling - inkt - letter - cijfer - meer en minder - ...
In de klas staat een kantoor met een grote rode postbus. Het is ons postkantoor. Hier sorteren we de brieven per straat, kopen en verkopen we postzegels, kleven we postzegels en stempelen we de 'P' van postbode op de postzegels.
Heel veel straten (kaststraat, bloemstraat, appelstraat,...) met zelfgemaakte brievenbussen en huisnummers vind je er ook ! We hebben elk een adres gekozen in de klas. Zo kunnen we briefjes naar elkaar schrijven. We vergeten niets op onze brief te schrijven ! Wie is de ZENDER ? Wie is de ONTVANGER ?
Waarom maakten we onze lippen zo mooi ROOD ? Is dit niet de kleur van de POSTBUS ?
En waarom tekenden we kleurrijke letters op de omslagen ?
Van wie zijn deze kleurrijke brieven ? En voor wie zijn ze ?
We wandelden naar de échte postbus in Kallo en hebben daar een briefjes gepost voor onze liefste mama en papa.
Nadat we heel wat verschillende postzegels onder de loep hadden genomen, werden we zelf de ontwerpers van een grote nieuwe POSTZEGEL. Vertrekkend vanuit een zelfgekozen afbeelding, tekenden we verder en schilderden we alles in. Dan nog een cijfer in de hoek... en er kunnen weer een aantal postzegels extra in de postzegelverzameling ! Wauw !!!
We leerden een grappig versje :
Ra ra ra... Wie heeft er een klepperlip zonder tanden ?
(ja, ja... een brievenbusmond !)
We knipten RONDE pictogrammen uit en sorteerden deze picto's bij het juiste beroep (bv. brieventas - POSTBODE, anker - MATROOS, waterslang - BRANDWEER....)
Ook leggen we prenten chronologisch : 'de weg van een brief !'
Er werden weer enkele VETERDIPLOMA'S uitgereikt !
HIEP HIEP HOERA !!!
Stan leerden ons zelfs stevige knoopjes maken met 1 hand ! PRACHTIG !
Sommige postbodes uit de klas maakten weer een heel 'werkboekje' af over de POSTBODE uit 'de rugzak van POMPOM '! Knap hoor !
Ook leggen we prenten chronologisch : 'de weg van een brief !'
Andere postbodes maakten tekenkunstwerken of typten hun naam op de computer, timmerden verder in de timmerhoek, ... en nog zoveel meer !
Kortom, het waren weer twee fijne speelse én leerrijke weken rond het thema 'DE POST' in onze 3de kleuterklas !
Volgende week trekken we naar de noord- en zuidpool (waar het wel écht winter is) en denken we aan alle dieren in de winter.
Vele postgroetjes van alle postbodes uit 3KL a !
Waarom maakten we onze lippen zo mooi ROOD ? Is dit niet de kleur van de POSTBUS ?
En waarom tekenden we kleurrijke letters op de omslagen ?
Van wie zijn deze kleurrijke brieven ? En voor wie zijn ze ?
We wandelden naar de échte postbus in Kallo en hebben daar een briefjes gepost voor onze liefste mama en papa.
Nadat we heel wat verschillende postzegels onder de loep hadden genomen, werden we zelf de ontwerpers van een grote nieuwe POSTZEGEL. Vertrekkend vanuit een zelfgekozen afbeelding, tekenden we verder en schilderden we alles in. Dan nog een cijfer in de hoek... en er kunnen weer een aantal postzegels extra in de postzegelverzameling ! Wauw !!!
Het uniform van de postbode maakten we kleurrijker en versierden we met krullen, golven, lussen, stippen, bolletjes,... Is dit al niet een beetje schrijven ?
Met de POSTFIETS werd de post in de klas rondgebracht.
We leerden een grappig versje :
Ra ra ra... Wie heeft er een klepperlip zonder tanden ?
(ja, ja... een brievenbusmond !)
We knipten RONDE pictogrammen uit en sorteerden deze picto's bij het juiste beroep (bv. brieventas - POSTBODE, anker - MATROOS, waterslang - BRANDWEER....)
Ook leggen we prenten chronologisch : 'de weg van een brief !'
Er werden weer enkele VETERDIPLOMA'S uitgereikt !
HIEP HIEP HOERA !!!
Stan leerden ons zelfs stevige knoopjes maken met 1 hand ! PRACHTIG !
Sommige postbodes uit de klas maakten weer een heel 'werkboekje' af over de POSTBODE uit 'de rugzak van POMPOM '! Knap hoor !
Ook leggen we prenten chronologisch : 'de weg van een brief !'
Andere postbodes maakten tekenkunstwerken of typten hun naam op de computer, timmerden verder in de timmerhoek, ... en nog zoveel meer !
Kortom, het waren weer twee fijne speelse én leerrijke weken rond het thema 'DE POST' in onze 3de kleuterklas !
Volgende week trekken we naar de noord- en zuidpool (waar het wel écht winter is) en denken we aan alle dieren in de winter.
Vele postgroetjes van alle postbodes uit 3KL a !